powered by FreeFind
 
   
האינטרנט
הכרת האינטרנט| אמצעי הגלישה באינטרנט| שמירה במועדפים| אינדקס מול מנוע חיפוש| מנועי חיפוש | בעיות עם עברית |
הכרת האינטרנט
האינטרנט מהו?
רשת כלל עולמית המקשרת רבבות רשתות מחשבים ומיליוני מחשבים בודדים, המפוזרים בכל העולם, ללא מחשב מרכזי אחד המנהל את הרשת – כוח אדיר זה מספק למאות מיליוני הגולשים בעולם שירותים שונים ומידע אינסופי. כל זאת בלחיצת עכבר.
שירותי האינטרנט
  • WWW (שירותי אחסון מידע) – שירות המאפשר לשלב טקסט, גרפיקה, אנימציה, וידאו, תלת מימד ומציאות מדומה – בתוך מסמך אחד. המעבר בין "המסמכים" נעשה באמצעות קישורים (Links).
  • E-mail (דואר אלקטרוני) – אמצעי להעברת תכתובות תוך דקות לכל קצווי תבל לנמען אחד או לקבוצה של נמענים. הדואר האלקטרוני מאפשר הוספת פריטים (קבצי מעבד תמלילים, תמונות, קטעי קול וכו').
  • FTP (שירות העברת קבצים) – File Transfer Protocol – מערכת המאפשרת העברת קבצים ממחשבים ברחבי העולם אל המחשב שלך; מעין ספרית תוכנה גדולה המכילה מיליוני קבצי תוכניות, תמונות ומסמכים.
  • קבוצות דיון (News Group) – קבוצות דיון הינם אתרים המיועדים לאפשר "שיחה" עם קבוצות אנשים בעלי עניין משותף, החלפת דעות בכל נושא, קבלת תשובות לשאלותיי, שיתוף ידע עם אחרים ברחבי העולם.
  • Chat (קבוצות דיון בזמן אמת) – קבוצות דיון הנערכות בזמן אמת – כאשר כל המשתתפים מחוברים לרשת ורואים כל דבר הנכתב באותו רגע, ויכולים להגיב עליו מיידית.
  • תקשורת קולית – שירות חדש, יחסית, המאפשר לבצע שיחות טלפון מכל מחשב לכל מחשב; יש להתקין תוכנה, מיקרופון, כרטיס קול ורמקולים במחשב המקומי.
כתובת מחשב באינטרנט
לכל מחשב המחובר לאינטרנט יש כתובת ייחודית, אליה יכול כל גולש להגיע מכל מחשב
בעולם. כתובת המכילה, בדרך כלל, את המרכיבים הבאים:
il ac. Levinsky. www.
קוד מדינה סוג שם ארגון החברה השרת (בדרך כלל WWW)




אמצעי הגלישה באינטרנט – הדפדפן
הדפדפן הוא תוכנה המאפשרת את הגלישה באינטרנט.
כיום ישנם מספר דפדפנים כגון Opera, Mozilla, Avant והנפוץ ביותר הוא של חברת Microsoft
הנקרא Internet Explorer (בקיצור IE) ואנו נתמקד בהסברים על דפדפן זה.
הדפדפן מאפשר לנווט (לגלוש) בין מיליוני האתרים באינטרנט, בעיקר ע"י לחיצה על קישורים (Links).
ניתן לזהות קישור כאשר מצביע העכבר הופך מחץ ( ) לסימן "מצביע כף היד" - .
לחצנים בדפדפן:


הלחצן מהות תפקיד
לעמוד הקודם חזרה לדף הקודם שביקרנו בו.
לעמוד הבא מעבר לדף הבא (יעבוד רק במידה וחזרנו אחורה עם הלחצן "לעמוד הקודם").
עצור עצירת פעולת הטעינה של העמוד הנוכחי.
רענון טעינה מחדש של העמוד הנוכחי.
דף הבית חזרה לעמוד הבית (העמוד הראשון שנפתח עם הכניסה לדפדפן).
חיפוש הפעלת מנוע החיפוש באינטרנט.
מועדפים ספריית אתרים מועדפים.
היסטוריה תצוגה של כל האתרים בהם בקרת לאחרונה.
תצוגת מסך מלא הסתרת כל שורות הכותרת והתפריטים כדי לאפשר תצוגת מסך מלאה.
הדפסה הדפסת העמוד הנוכחי.
*הסמלים מותאמים לגרסת 6.2 של הדפדפן


שמירה במועדפים
רשימת מועדפים  היא רשימת כתובת של אתרי אינטרנט, שבהם אנו מבקרים בתדירות רבה. רשימה זו מקלה על גלישה מהירה לאתרים  המבוקשים הללו. 
כיצד מוסיפים אתר לרשימת המועדפים?
  • בכדי להוסיף למועדפים 'נגלוש' לאתר אותו אנחנו רוצים להוסיף.
  • נלחץ על "מועדפים" ונבחר "הוסף למועדפים"
  • ניתן לאתר שם (ניתן להשתמש בשם הרשום) ונאשר
  • דרך נוספת להוסיף היא ללחוץ על הצירוף CTRL+D במקלדת
בכדי להגיע לרשימת האתרים המועדפים עלינו ניתן ללחוץ על הכפתור מועדפים בדפדפן או בתפריט ללחוץ על "מועדפים".
ולבחור מהרשימה את האתר הרצוי.


אינדקס או מנוע חיפושש
מה ההבדל בין השניים?
האינדקס הוא מדריך אתרים שנבנה בידי בני-אדם. הוא כולל מידע שהוזן על ידי מבקרי אתרים מקצועיים, שבדקו, דירגו, תיארו וסיווגו את האתרים .
(לדוגמא האינדקסים של האתרים: Walla , Yahoo)
מנוע החיפוש הוא מעין `רובוט` הסורק את דפי הרשת ו`שומר` אותם במאגר מיוחד. כאשר מחפשים במנוע חיפוש - מתקבלות תוצאות מתוך דפים מסוימים ברשת בהם מופיע הביטוי. מנוע חיפוש הוא אתר באינטרנט המכיל מאגר גדול של דפים מאתרי אינטרנט.
בדף הכניסה למנוע החיפוש אנו רושמים מילות מפתח והאתר יציג לנו את כל הדפים שיש במאגר שלו, המכילים את מילות המפתח שרשמנו.
גם אינדקס של אתרים מאפשר לנו לחפש על פי מילות מפתח אלה שהחיפוש בו מתבצע באמצעות שמות הקטגוריות, שמות האתרים תיאורי האתרים, ולא על תוכן הדפים שבתוך כל אתר.
אז מה כדאי יותר? אינדקס או מנוע חיפוש? התשובה תלויה בסוג החיפוש. אם דרוש לנו אתר מסוים העוסק בנושא מסוים - האינדקס ישרת אותנו טוב יותר. לעומת זה , אם אתם מחפשים ברשת דפים בנושא מסוים (ולא משנה מאיזה אתר) - מנוע החיפוש יביא תוצאות מפתיעות ומעניינות.
חיפוש באמצעות "מילות מפתח"
למה הכוונה במילות מפתח?
מילות מפתח הן מלים חשובות לנו שמופיעות בדפי אינטרנט. אם מוצאים את המפתח הנכון, נוכל למצוא תשובה לשאלה שלנו.
שימוש נכון במילות מפתח הוא המפתח לחיפוש יעיל באינטרנט.
איך בוחרים מילות מפתח? במנוע החיפוש יש אינספור דפים ובכל דף מופיעות הרבה מאוד מלים. ועלינו למצוא דף (או דפים) המכיל מידע העונה לשאלה שלנו.
איך נעשה את זה ? כל מה שצריך הוא להכיר ארבעה חוקים פשוטים. בואו נאמר שאנחנו רוצים לדעת "מה מזג האוויר בתל-אביב מחר?" נניח שיש באינטרנט דף שבו נמצאת תשובה לשאלה הזאת. אם נחפש "מה מזג האוויר בתל-אביב מחר?" לא נקבל תשובה. אין שום דף המכיל את המלים "מה" וגם "מזג אוויר" וגם סימן שאלה. לכן נפעיל את
חוק 1 : לא כותבים את השאלה. כותבים את מילות המפתח שעשויות להופיע בתשובה.
חוק 2: מילות מפתח לא יכללו מילות שאלה (כגון: כמה, למה, איפה), לא מילות קישור (כגון: את), לא אותיות חיבור (כגון: מ,ה,ו,ל) ולא סימני פיסוק (פסיק, נקודה, סימן שאלה). אם נחפש "מזג" נמצא דפים רבים המדברים על מזיגת משקאות, אופיים של בני אדם , וכן מזג אויר בעולם ועוד. לכן נפעיל את חוק 3: יותר מילות מפתח - פחות תוצאות בחיפוש. אם ניישם את חוק 3 ונוסיף את המילה "אוויר" למילות החיפוש.נמצא במאגר דפים שמראים את מזג האוויר, אך בכל מיני מקומות בעולם. לכן נפעיל את חוק מספר ארבע שהוא: כדי למצוא, צריך לדעת בדיוק מה מחפשים. במקרה זה ניישם את חוק מספר ארבע ונוסיף את המילה "תל-אביב" למילות החיפוש. זהו החיפוש המדויק אחר התשובה שהיינו רוצים בה.

מנועי חיפוש
מנוע חיפוש (Search Engine) הנו למעשה תוכנה המבצעת את החיפוש לפי הנחיותינו, באופן
אוטומטי. התוכנה שוכנת באתר מרוחק ומופעלת על-ידי המשתמש באמצעות הרשת. כדי להפעיל
את מנוע החיפוש יש להיכנס לאתר זה ולפעול לפי ההנחיות, כפי שנראה להלן.
מנועי החיפוש נבדלים אחד מהשני בטכניקת ארגון המידע טכניקת החיפוש שלהם, בסוג המידע בו
הם מתמחים ומפעילים. מבחנם של מנועי החיפוש הנו בתוצאות החיפוש,
בדיוק איתור המידע ובזמן החיפוש.
בתום תהליך החיפוש, המנועים מציגים רשימת תשובות המקיימות את תנאי החיפוש, כפי שהוגדרו
על-ידנו. לאתרים שבהם ממוקמים בפועל מאגרי המידע.
מנועי החיפוש שונים זה מזה באיכותם ולפיכך הם מציעים יתרונות שונים למשתמשים שונים.
חלק מהם מחולק לנושאים ולקטגוריות כדי להקל עלינו על המשתמשים המנוסים והלא-מנוסים
בעת ובעונה אחת, ואחרים הם מהירים יותר, ונועדו מלכתחילה לאפשר לנו תצוגה נוחה יותר.
ויש מנועי חיפוש מיוחדים שמאפשרים ביצוע שאילתות מורכבות ואף שירותים ייחודיים רבים.
הבחירה הסופית היא כמובן בידכם. יש משתמשים באינטרנט ה"נדבקים" למנוע חיפוש מסוים,
ואחרים לומדים להכיר ביתרונות הייחודיים של מספר מנועי חיפוש ומשתמשים בהם בהתאם
לצורכיהם.
קיימים מנועי חיפוש רבים באינטרנט. לא נוכל לסקור כאן את כולם, אולם, בכל זאת, ננסה להציג
על קצה המזלג כמה מנועי החיפוש המרכזיים ברשת.

google
כתובת: www.google.co.il
גוגל מספקת את תוצאות החיפוש הרלוונטיות ביותר - ראשונות ובמהירות,
הכמות העצומה של מידע באינטרנט דורשת משירות חיפוש מצוין שיציג את אותה האינפורמציה שזמינה ושימושית.
ללא כלי חיפוש רב עוצמה, מציאת אתר מסוים עלולה להיות קשה מאד, אם לא בלתי-אפשרית.
גוגל מעוצב על-מנת ליצור סדר בתוהו-ובוהו של המידע. זה מה שמנוע חיפוש אמור להיות,
לא תיקיה ערוכה ומוגבלת או רשימה של תוצאות שנמכרו למרבה במחיר, אבל שיטה מתחשבת של סידור האינטרנט בהתאם למבנהו עצמו.
האינדקס של גוגל, אשר מכיל יותר ממיליארד כתובות אינטרנט, הוא הראשון מסוגו הוא מסמל את האוסף המקיף ביותר של אתרי אינטרנט שימושיים.
לעוד על גוגל לחץ כאן

Yahoo
כתובת: www.yahoo.com
Yahoo הוא מנוע חיפוש המורכב ממערכת תפריטים.
ייחודו בכך שכל אתר מקוטלג בו כשייך לאחד מהתחומים או לתת התחומים שבו,
ולכן החיפוש בו פשוט למדי.
האתר מאפשר חיפוש בשלוש צורות: חיפוש במערכת התפריטים, או לפי מילות מפתח, או על-ידי שילוב של השניים.
החיפוש באמצעות התפריטים יעיל במיוחד למשתמשים מתחילים, או כאשר מנסים למצוא אתרים העוסקים בנושא מסוים, אך לא יודעים איפה להתחיל (לדוגמה, אינכם יודעים את האיות של מילות המפתח, או שהשתמשתם במנוע חיפוש אחר ורשימת האתרים שעלתה לפניכם היא אין סופית וכדומה).

altavista
כתובת: www.altavista.com
מנוע החיפוש Alta Vista הוא מנוע חיפוש מקיף ומהיר ביותר.
הוא מאפשר חיפוש מילולי פשוט או מורכב אך הוא אינו כולל מפתח נושאים (אינדקס).
מנוע חיפוש זה מאפשר חיפוש במגוון שפות (כולל עברית) אך הוא אינו מתרגם את המילה לאנגלית.

איך להשתמש במנוע חיפוש?
כל אתר חיפוש כולל שני מרכיבים עיקריים – חיוניים לביצוע חיפוש: תיבת חיפוש, שבה תקליד את ה"שאילתה" ולחצן search שעליו תקיש כדי לבצע את החיפוש.
לאחר שבחרנו את מנוע החיפוש והחלטנו מה אנחנו רוצים למצוא נרשום בשדה החיפוש את הביטוי או הנושא שאנו מעוניינים למצוא ונלחץ על Search.

חיפוש ממוקד
ניתן להשתמש בסימנים כגון פלוס (+) או מינוס (-) ו(" ").
סימנים אלה יכולים לעזור במיקוד התוצאות.
הסימן +: משמעותו תמיד תכלול את המילה הבאה בתוצאות החיפוש.
הסימן -: משמעותו אל תכלול את המילה הבאה בתוצאות החיפוש.
הסימן " ": משמעותו חפש את המושג המדויק הנמצא בין סימני המירכאות.

מנועי החיפוש לרוב נותנים תוצאות רבות ככול שנמקד את החיפוש ע"י מילות מפתח ושימוש בסימנים.



בעיות עם עברית
IE אמור לטפל אוטומטית, בסוגי העברית השונים ובבעיה של תצוגה מעוותת של העברית באתרים (עברית הפוכה או "ג'יבריש") ולהציג בצורה הנכונה את העברית בעמודי האתרים העבריים השונים.
אם בכל זאת מופיע על הצג עמוד עם עברית שגויה – ניתן לשנות את הגדרת העברית באחת משתי הדרכים דלהלן:
דרך א':
  1. יש ללחוץ על מלל כלשהו בעמוד, עם הלחצן הימני של העכבר
  2. בתפריט שנפתח יש להצביע על Language (שפה)
  3. בתפריט המשנה שייפתח תופענה האפשרויות השונות להגדרת קידוד, בחר באחת אופציות העברית.

    דרך ב':
  4. יש ללחוץ על "view" (תצוגה) בשורת התפריט
  5. יש לבחור ב-"Encoding" (קידוד)
  6. בתפריט המשנה תופענה אפשרויות להגדרת קידוד, בחר באחת אופציות העברית.